Základy ekologie a p.ž.p. LS 2018

26. února 2018 v 18:59 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT "Základy ekologie a problematiky ž.p."
3.4.2018 EVVO



27.3.2018
Stres ekosystému. Rezistence a rezilience ekosystému. Efekt motýlých křídel (inspirován povídkou Burácení hrumu). Petrov.
Významní představitelé ochrany přírody. Osobnosti světové ochrany přírody. Osobnosti české ochrany přírody.




20.3.2018
Prezentace z ekosystémů, které navšítvili studenti a vyučucící.
Norsko (Klimentová). Peru (K. Jelenová). Yellowstone (S. Lojková). Madeira.
Při té příležitosti byly zopakované termíny: Ekosystémy. Biomy. Zonální x azonální biomy. Ekologické rovnováha. Ekologický klimax. Sukcese. Nepůvodní druhy. Ostrovní ekologie. Požáry jako periodické distrubance. Narušení vnitřní infrastruktury - chudoba - environemntální problém.
Každý prezentující dostane +4body k závěrečnému testu.
Klimentová, Lojková, Jelenová (+2 za zaslání odkazu na video o J. Goodalové)


13.3. 2018
Venkovní vyučování. Botanická zahrada na Slupi. Jarní aspekt. Adaptace rostlin na zastínění v hájích (geokryptofyty, liány, paraziti a poloparaziti - příklady druhůl).
Výzkumná práce botaniků J. Sádlo a J.Rydlo (osobní setkání s ním) - sněženky, plochy, porovnání managementu - trhání květů nemá žádný vliiv na popolaci sněženek, trhání květů i listů ano (Práce muzea v Kolíně). Alternativní pedagogika (svobodná pracovní škola v Kladně, eubiotici, montessori program ZS Na Beránku, Prahe 4, Valdorfská pedagogika, Valdorfská škola Jinonice, Valdorfské liceum, svoboda učení, MŠ Rybička a další přírodovědně zaměřené školky).
Základní poznatek: Venkovní vyučování má smysl. Děěti je nejlépe vzdělávat vlastním příkladem


5.3.2018
Základní pojmy. Podrobně jsem se věnovali pojmu ekosystém. Makroekosystémy. Biomy Země (třeba znát názvy, ekologické dominanty, specifika, půdu atd.). Zoogeografické oblasti (třeba znát hranice mezi nimi).
Základní poznatek: ekosystémy jsou různorodé a lze je třídit (klasifikovat) podle různých kritérií, nejčastěji podle dominanntích druhů a klimatických podmínek


27.2.2018
Informace k předmětu. Základní i rozšiřující literatura - ukázky. Úvod do předmětu - ekologie, environmentalistika a její didaktická transformace. Potřeba didaktické transformace. Jak "převyprávět" výzkumy, tak aby posluchači porozumněli a změnili chování. Příběh "Laviny v alpách" - nestačí dobré úmysly, jsou potřeba znalosti. Lidé se často snažili či snaží "pomoci přírodě" a špatně to dopadlo nebo dopadne (další příklady, např. plasty měly původně chránit naše lesy, krokodýli na přemnožené žáky apod.).
Problematika škodlivých látek, ať už toxických (kouření, dioxiny, b.r.m., ftaláty) či hormonálních distruptorů (hormonální antikoncepce, bromové změkčovadal plastů) nebo CO2 (plyn je součástí přirozuebných procesů, ale jeho nadměrná koncentrace může negativně ovlivnit proces učení a tak škodit).
Film: Příběh věcí.
Hlavní poznatek: v dnešní době se o vlastní zdraví a zdraví dětí se musí každý starat primárně sám
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama