Kombinovaní zimní semestr 2014

2. října 2014 v 8:28 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT Výchova k udržitelnému rozvoji
Zápis po prvním bloku:
Domluveny podmínky k udělení zápočtu.
Úkoly do portfolia:
a) změřit si vlastní ekologickou stopu na www.hraozemi.cz,
b) napsat historii předmětu, který se ve vaší rodině dědí po nejméně 3 generace (cca 5 - 15 vět, fotografie),
c) přečíst jednu z knih a napsat její reflexi na výběr: F. Mowat Lidé v zoufalství (o Inuitech), H. Norberg-Hodge Dávné budoucnosti (o Ladačanech), M. Morganová Poselství od protinožců (o Aborigenes z Austrálie), J. Liedloffová Koncept kontinua (o Indiánech z JA).
d) vysvětlit pojmy "nosná kapacita prostředí", "stres ekosystému" za pomoci dění na mrkvovém záhoně, lesní školce se smrčky a nebo na teráriu s křečky či pískomily (viz zde Model Údolí v lese)
e) shlédnout film Zeměloď



http://zpravy.idnes.cz/farmarka-havrankova-prodala-pozemky-potrebne-k-dostavbe-dalnice-d11-u-hradce-kralove-gex-/domaci.aspx?c=A110603_201402_domaci_cen





ANOTACE PŘEDMĚTU
Terminologie, udržitelný rozvoj, udržitelný život, dobrovolná skromnost, ekologická stopa, nosná kapacita prostředí, ekologická rovnováha, homeostáze, pilíře UR.
Terminology, sustainable development, homeostasis, environment, etc.

SYLABUS
Proč VUR, jak realizovat VUR, ekologická stopa a další nsátroje měření UR, udržitelná skromnost, homeostáze a rovnováha. Autoregulační schopnosti ekosystému i populací. Metodika VUR ve školách. Akční plán strategie VUR.

CÍL
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o udržitelném rozvoji, jeho pilířích (environmentální, ekonomický, sociální, kulturní) a o tom, jak lze či je třeba znalosti aplikovat do škol (výchova k udržitelnému rozvoji). Seznamovat studenty také s novinkami z oboru.

POŽADAVKY KE STUDIU
Var A) Interaktivní
Portfolium se všemi úkoly a aktivní účast v hodinách nebo diskuse nad ním u zkoušky.
Jedna přečtená kniha z doporučených knih nebo (varianta pro jednoho či dva) zorganizování hry Fish Bank.
Var B) Kontrola znalostí těch, kteří nebudou navštěvovat přednášky
Portfolium s úkoly. + Test.


LITERATURA
Literutura základní
Kolářová: Udržitelný rozvoj - hledání cest, které nekončí.
Literatura doporučená
BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Informatorium, 2004.
Jančaříková, K. Důvody realizace výchovy k udržitelnému rozvoji
KELLER, J. Až na dno blahobytu. 1. vyd. Brno : Hnutí Duha, 1993. 127 s. ISBN 80-903085-7-0.
KLAUS, V. Modrá, nikoli zelená planeta : Co je ohroženo, klima nebo svoboda? 1. vyd. Praha : Dokořán, 2007. 168 s. ISBN 978-80-7363-152-9.
LIBROVÁ, H. Pestří a zelení : Kapitoly o dobrovolné skromnosti. 1. vyd. Brno : Veronica, Hnutí Duha, 1994. 124 s. ISBN 80-85368-18-8.
LIBROVÁ, H. Vlažní a váhaví : Kapitoly o ekologickém luxusu. 1. vyd. Brno : Doplněk, 2003. 320 s. ISBN 80-7239-149-6.
LORENZ, K. 8 smrtelných hříchů. 1. vyd. Praha : Panorama Pyramida, 1990. 99 s. ISBN neuvedeno.
LOVELOCK, JE. Gaia - Nový pohled na život na zemi. 1. vyd. Prešov : ABIES, Tulčík, 1993. 240 s. Pozn.: Moderní vitalismus. ISBN 80-902635-6-9.
LOVELOCK JE. Gaia - Živoucí planeta. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0436-8.
LOVELOCK, JE. Ekologická katastrofa je nevyhnutelná, užívejte si života, pokud to ještě jde. [on-
http://www.blisty.cz/art/39289.html
MÍCHAL, I. Ekologická stabilita. 2. rozš. vyd. Brno : Veronica, 1994. 276 s. ISBN 80-85368-22-6.
NÁTR, L. Rozvoj trvale neudržitelný. dotisk. 1. vyd. Praha : Karolinum - Univerzita Karlova v Praze, 2006. 104 s. ISBN: 80-246-0987-8.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Metodický portál, Články: "Důvody realizace výchovy k udržitelnému rozvoji" [online]. 07. 06. 2010.[cit.24. 09. 2010.]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW:
Scholleová, H. Co je ekologické nemůže být ekonomické? Praha : ALma mater. Dostupné na http://almamater.cuni.cz.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama